- News
- 0 likes
- 619 views
- 0 comments
În 1921, Mademoiselle Chanel era deja celebră în Franța și Statele Unite. La 38 de ani, își stăpânește perfect vocabularul creativ. Cu pălării, apoi rochii și accesorii, ea a creat un stil: linia primează asupra ornamentației. Întrucât s-a demodat cu moda care nu i se potrivea, ea decide atunci să estompeze parfumurile care nu-i plac. Vom iubi acest parfum pentru el însuși și nu pentru ornamentele sale. Și uite așa, prin respingerea convențiilor și înarmată cu aceste câteva convingeri, Gabrielle Chanel semnează epoca unei parfumerie de altădată.
„Sunt croitoreasă, nu sunt parfumier și dezaprob tot ceea ce fac parfumierii. Daca as vinde parfum, mai mult, ar fi ca femeile sa poarte parfum. Aș vrea să vând parfumul singur și nu sticla. Mi-ar plăcea să fie inimitabil. 1 "
„Vreau să-i dau un parfum artificial, spun artificial ca o rochie, adică manufacturată. Sunt meșteșugar de cusut. 2 » Un limbaj îndrăzneț într-o perioadă în care femeile poartă doar arome florale poetice. Dimpotrivă, Gabrielle Chanel caută un parfum cu un traseu tenace, memorabil, impalpabil, la fel de universal precum rochiile ei. „Nu vreau trandafiri, lacramioare, vreau un parfum compus. 2 » Un parfum rafinat, conform modei sale. „Da, asta așteptam. Un parfum ca niciodată. Parfum de femeie, cu parfum de femeie. 3 "
Cu privire la gestația creațiilor olfactive ale Gabriellei Chanel, există multe versiuni pe care istoricii le contestă. La Chanel, se spune că numele parfumului se datorează întâmplării matematice: parfumierul Ernest Beaux îi prezintă două serii de mostre: prima, numerotată de la 1 la 5, iar a doua, de la 20 la 24. Coco miroase fiecare compoziție, una după alta, compară, ezită apoi se oprește pe cea de-a cincea probă total originală. Nr. 5 reprezintă abstractizarea. Parfum înflorit, înseamnă floarea, dar cea pe care Mallarmé o numește „cel lipsă din orice buchet” , indefinibilul.
N°5 este un buchet original de iasomie, trandafir, ylang-ylang, lemn de santal si vetiver, fara o nota dominanta dar cu o bogatie florala ametitoare, la care s-au adaugat aldehide, componente sintetice, care exalta aromele. Acest parfum miroase a instinct, dezinvoltură și duce la toate amintirile Chanel.
„Fără nume, un număr. 4 "
La întrebarea parfumierului: „ Ce nume să-i punem?” „, Mademoiselle Chanel ar fi răspuns: „ Îmi prezint colecția de rochii pe 5 mai, a cincea anului, așa că îi vom lăsa numărul pe care îl poartă și acest număr 5 îi va aduce noroc . 5 ” Pentru Gabrielle Chanel, numărul este mai puternic decât un cuvânt, mai puternic decât o imagine. Prin urmare, cu 5, numărul său favorit, apare limbajul criptat, opusul numelui unui parfum. Doar un număr poate exprima într-adevăr domnia unui parfum atât de rar, când un nume ar fi fost mult prea limitat pentru a-și defini puterea. Păstrând numerotarea eșantionului selectat, Gabrielle Chanel aduce un omagiu acestui instinct care a făcut-o să-l aleagă.
„ Aș pune totul în parfum, nimic în prezentare. Flacon simplu și care nu induce în eroare. 5 "
Desigur, liniile sale pur geometrice, curate și dezordonate se remarcă prin simplitatea lor neobișnuită la acea vreme, în contradicție cu micile capodopere din cristal cu forme baroc și întortocheate ale concurenților săi. Această primă sticlă a apărut în 1921, apoi reprelucrată în 1924, pentru a-și îmbunătăți rezistența și etanșarea, este inspirată dintr-un balon, sau o sticlă de călătorie luată dintr-un sac de toaletă pentru bărbați. Gabrielle Chanel adaugă un dop dreptunghiular care poartă semnul dublu „C” în ștampila care sigilează dopul, izolat în centrul unui cerc negru.
Eticheta și carcasa din hârtie de desen, decupate în negru, sunt, de asemenea, neîmpodobite, având aceeași claritate grafică care depășește curbele și formele complicate ale prezentărilor din trecut. O armonie severă bazată pe contrastul alb-negru: „ O cutie de parfum trebuie să îmbrace sticla la fel de strâns precum o haină îmbracă întregul pe care îl acoperă 6 ”, recomandă designerul.
De-a lungul timpului se fac modificări minuscule, astfel încât ochiul să nu se obosească niciodată de acest contur. Fie că încărcătura de sticlă este mai mult sau mai puțin importantă, dacă tipografia este modificată în caracterele sale, dacă dopul este mai mult sau mai puțin masiv, N°5 continuă să se încadreze în mediul său zilnic: fără mesaj, întruchipează un echilibru perfect.
Legenda spune că Gabrielle Chanel l-a testat imediat în cel mai mare restaurant din Cannes unde a luat masa cu Ernest Beaux și câțiva prieteni. Pe masă pune o sticlă cu pulverizator pe care apasă discret de îndată ce trece o femeie. Efectul este radical: femeile se opresc, respiră cu surpriză și încântare.
Se întoarce la Paris cu câteva sticle de N°5 în bagaj și le oferă cu bunăvoință celor mai buni clienți, dându-le următoarele recomandări: „ Pulverizează pe toate locurile în care riști să fii sărutat. Orice femeie care abuzează de ea nu are viitor în viață pentru că își jignește doar prietenii și admiratorii . 7 » Apoi, când clientul-prieten cere să cumpere acest parfum prețios care nu seamănă cu oricare altul, Gabrielle Chanel răspunde, cu înțelepciune: « Parfumul? Ce parfum? Ah !da, acea fiolă mică pe care ți-am dat-o alaltăieri... Cumpăr? Nu te gândești... În plus, nu am, nu vând parfum, draga mea... Le-am găsit aproape întâmplător la Grasse, la un mic parfumier al cărui nume nu-l mai amintesc... M-am gândit că ar fi un cadou original pentru prietenii mei. 8 » Si aproape derutat, clientul pleaca intoxicat de acest N°5 pe care asistentii de vanzari il stropesc cu generozitate in cabinele de proba!
În același timp, Gabrielle Chanel, hotărâtă să-și ducă până la capăt ideea unui parfum, l-a implorat pe Ernest Beaux să-i grăbească producția pentru a-și satisface dorințele clienților. O comunicare bazată pe cuvânt în gură, o dorință întreținută de un deficit organizat și gestionat cu pricepere înainte de o distribuție selectivă, vor fi cheile succesului debutului în lumea N°5. Calcul strategic sau intuiție strălucitoare?
O adevărată operă de artă olfactivă, N°5 de Chanel este un eveniment asupra căruia timpul pare să nu aibă loc. Gabrielle Chanel și-a imaginat-o de fapt ca dublul ei olfactiv, o poveste fabuloasă cu anvergură universală, care să-i spună povestea ei: aceea a împlinirii unui dest
Comments (0)